Фотоальбом


Український рейтинг TOP.TOPUA.NET
новини

Коляда в Криворівні, 7 січня 2010 року

10010705schДобре відома нашим читачам фотокореспондент Ірина Пустиннікова опублікувала в своєму “живому журналі” чудовий фоторепортаж про гуцульське Різдво у селі Криворівня Верховинського району Івано-Франківської області. Пропонуємо і вам насолодитись цими гарними фото, відчути атмосферу Різдва, подивитись на традиційний гуцульський святковий одяг.






Коляда в Криворівні, 7 січня 2010 року.

Молодий колядничок в Криворівні

Репортажна булочка має бути свіжою, сьогоднішньою. Я ж маю трошки черству, бо вчорашню. Я невинна, обставини так складлися, чесно!

До Криворівні від Кам’янця якихось 210-200 км, але так як в водії бусів в Україні беруть лише православних фанатиків, купа відмін на транспорті. Добиралася що туди, що звідти, важко. Описувати не буду, просто фактаж: коли добрий водій буса на Верховину висадив мене з свого переповненого тарантасу (20 сидячих і 44 стоячих пасажири) просто біля церкви в Криворівні, в мене голова йшла обертом так сильно, що я змовчала. Я. Змовчала. Не прореагувала. Сили не було :о(. На ось таке:

Під церквою вже стояло два туристичних автобуси. Туристи піднімалися наверх до храму, а деякі ще палили біля транспорту. Від зграйки молоді (четверо чоловік, три хлопця і дівчина) до невеликого кенотафу січовим стрільцям (хрест і два прапори, жовто-блакитний і червоно-чорний) відірвався худий і неприємний зовні молодик, підійшов до прапорів і демонстративно плюнув на червоно-чорний. Його товариші загиготіли, хтось сказав: “О-очень умно!” Всі гуцули Криворівні зараз йшли до церкви. З топірцями-бартками. Але не попри могилу стрільців.


12-15 на годиннику, навколо церкви натовп селян і приїжджих, погода поки що не тішить.
Гори в Криворівні взимку

Такий наплив народу не дивує – після шикарної статті Кушніренків в рідних моїх “Карпатах” всі вже знають, де шукати гуцульську автентику. Тільки от точного часу початку дійства не відає ніхто, крім, можливо, місцевого священика. А він зайнятий, у нього служба.
До вдягнутого в бляшаний костюмчик храму підтягаються колядники.
Колядники йдуть до церкви в Криворівні

Тут і літні люди, і молодь, і навіть діти.
Молоді колядники в Криворівні

Поміж колядниками і натовпом ходять зі скринькою, пожертви збирають. На церкву. Хочуть, напевно, ще й нижній ярус зрубу нещасної святині на консервну банку-бляшанку перетворити.
Збирають пожертви в Криворівні

Колядники. Показую маленькі, тиркнувши на властивості картинки, можна подивитись на великі:
Колядники у Криворівні Юний колядувальник. Модник

П'яний колядувальник Коляднички біля церкви в Криворівні Найменший колядничок Криворівні Колядувальник з Криворівні

Всі колядувальники (принаймні, їхня верхня половина) в народних строях: вишиті сорочки, темно-червоні або сірі розшиті сердаки, яскраві кептарі (штани і мешти в народу сучасні). Деякі дівчата і жінки з Криворівні теж вбрані в традиційні шати.
Взуття в Криворівні

Прикраса на шляпі гуцула

Роздивляються одна одну, вихваляються обновками (гостромодна леопардова тенденція вже й до Карпат дійшла):
Хвастається кожушком. Позичила

Он які є гарненькі:
Красуня з Криворівні

Хочете ще? Та будь ласка:
Дівчата в Криворівні Дівчата в Криворівні

Ось яка гуцульська краля. Чесно призналася, що в такому взутті на снігу трохи зимно, але ж як виглядає!
Гуцульська модниця з Криворівні

А коляда все не розпочинається. Вже по першій годині, скоро друга.
Очікуючи на коляду в Криворівні Очікуючи на коляду в Криворівні

Натовп фотографує – і затято – поки що бачить.
Фотосесія у Криворівні на коляду

Чоловіки-колядувальники ходять за стару дзвіницю на перекури. З трембітами на фоні гір виглядають таки фотогенічно.
Перекур перед колядою
Трембіти чомусь обмотані синьою ізолентою. А це вже не так фотогенічно.

О, здається, скоро почнеться: музиканти почали готуватися. 14-00, дві години під церквою стоїмо.
Скрипалі у Криворівні

Я знаю, як це виглядає: непогано, так? Музично. Насправді треба взяти до уваги, що люди ці консерваторій не закінчували і Ліпінського з Паганіні не обожнюють. Грають як вміють. Вміють переважно лише одну-дві мелодії.
Народ тим часом підтягується до храму. Між народом з діловитим поглядом ходить товстенький рудий кіт, час від часу треться об ноги колядувальників і дає себе носити на руках туристам.
Бляшана церква в Криворівні на коляду

Все, священик вийшов. Досить харизматичний, правда, голос тихенький. Командує колядувальниками як весільний оператор молодятами. Встали зараз тут, потім пішли туди, тристи, будь ласка, відійшли ось туди, люди з камерами стали он там, перші два ряди колядувальників, а ну присядьте. Групове фото зробимо.
Групове фото перед початком колядування

І ось тут, як на мене, і лежить головна відмінність обожнюваних моїх маланок від карпатської коляди. Коляда відбувається під пильним священицьким оком, а тому, як і все, приватизоване церквою, позвбавлена драйву, нерву, азарту життя. Літні колядувальники завчено співають довжелезні колядки, молодь переважно плутається в словах і вступає лише там, де чує знайомі фрази. Рухи теж усталені, канонізовані, як позиції ніг в балеті. Зараз ми робимо це, потім це, потім ще то – на коліна перед храмом – і підемо по селу. Я все розумію, ритуальність і мусить бути такою, з свідомістю, виведеною з гри, з завченими з малечку словами і діями. Але від того ще більше чекаю на маланки :о).
Ну і не всі роблять це механічно й на колядуванні. Є погляди, що горять якимось священим полум’ям радості від дійства, є щирі посмішки, є вони. Хай будуть, і хай їх буде більше. Шкода буде, якщо цей прадавній звичай перетвориться в шкільний завчений монтаж з приводу свята.

Скрипаль у Криворівні

Та я відволіклася від дійства. Колядники стають у коло і по черзі підходять до священика. Той кропить їх і дає цілувати хрест. Епідемія свинячого, козячого і інших грипів цих людей не обходить.

Ось так і починаються епідемії

Благословення на коляду

Всі підійшли, всіх покропили. “97″, – здивовано-радісно шепоче священик сусідам на ґанку. Ого. Писали, до коляди стають АЖ до восьмидесяти чоловік. А тут – 97. Рекорд!

Початок колядування в Криворівні
Все, почалось. Колядувальники вистроюються великим колом навколо хреста. Меньше коло – скрипалі. Обличчям до храму, вже перед новою дзвіницею – трембітарі. Духова секція – по боках. До речі, і давно гуцули роблять роги з алюмінію – чи це вже так погано діє на свідомість бляшанка замість церкви? Скоро й кожушки з бляхи шитимуть…
Бляшана духова секція

За командою трембіти піднімаються в повітря, духова секція дує в свої роги. Шум стоїть – огого. Назвати його мелодійним не наважиться ніхто, та тут якось і не йдеться про мелодійність: гуцули сповіщають горам і світам про своє свято, не більше. З цим завданням і алюмінієві рури з ринв справляються.

Гуцули біля церкви в Криворівні
Перед храмом – гуцули без інструментів, з бартками, котрі вони злегка підкидають ритмічно в повітря.

Нарешті головний колядувальник і за сумісництвом сільський голова Криворівні Іван Зеленчук дзвенить дзвіночком: коляда розпочалася:
Іван Зеленчук

Прикраса на шляпі гуцулаЗеленчук з ватагою колядує

Колядники відправляються ватагами в похід навколо храму. Кожна ватага – десь по 10-12 чоловік. Йдуть співаючи і граючи. Відходивши потрібну кількість разів, зупиняються перед церквою і вклякають. Повністю на коліно не опускається ніхто: відлига, під ногами мокре болото, штани мастити шкода – колядникам же по всьому селу ще ходити доведеться, хочеться бути гарними.
Іван Зеленчук і інші колядники перед церквою

Колядують в селі почергово. Ще за три місяці до Різдва селяни починають записуватися «на коляди» — складають список осель. «Ми більше не годні, як три-чотири хаті в день обійти», — пояснюють хлопці. Запопасти колядницький гурт саме 7 січня вважається дуже почесним — селяни змагаються за це поміж собою, як і за те, щоби колядники були з їхньої «фамілії». «Бути колядником — гонорово. Лиш абикого не беруть, — каже пан Зеленчук. — То є добірне товариство. Чоловіки мають бути порядні і ґазди добрі. Парубки — скромні й до роботи спритні. Аби в них трохи був голос, аби не гутіли, як медвідь. Аби були музикально замислені…». Якщо колядник лихословить або забагато пригощається, його можуть із гурту попросити геть. А це в селі вважається великою ганьбою.

За старших у колядницькій ватазі «береза» і «виверця». «Виверця» — організатор-адміністратор: він збирає на репетиції і на коляду, слідкує за порядком, одягом і дотриманням традицій. «Береза» відповідає за творчу частину. «Головно його обов’язок — керувати в коляді, — пояснює син «берези», колядник Іван Зеленчук-молодший. — «Береза» — це щось таке, як режисер».

Він у колядників — найбільш шанована людина. Це — душа гурту, керівник усього дійства. Він прослуховує і добирає колядників, вчить з ними голосові партії і слова, сам знає напам’ять до півсотні колядок і ще більше звичаїв, починає кожну колядку, веде мелодії, загалом керує дійством. «Береза» визначає кому і що співати, скільки бути в гостях, міру їжі й питва. Разом із «виверцею» він наглядає за моральністю підопічних. Адже традиція велить їм берегти духовну й тілесну чистоту впродовж усього часу коляди. «Ми та як святу ношу носимо, — пояснює пан Зеленчук. — Нам не можна бути з жінкою, невольно самим просити жінку в танець. Аж коли розплясуємося в Йордан на ріці та розціловуємо хрест — отоді стаємо так нарівні, як всі».

Для мене ж зараз шанс зайти-таки у храм,сфотографувати інтер’єри. Ось який свічник чудовий.
Іван ЗеленчукГуцулсьький свічник у церкві Криворівні

За пересуваннями колядників навколо храму слідкують всі, хто тут зібрався. Навіть от такій малечі цікаво:
Ой, колядувальники йдуть!

Ну і що, що тут ніякого телебачення і мало представників ЗМІ. Колядувальники мають своїх операторів і фотографів:
Гуцулсьькі оператори
Все дійство займає менше години, після чого колядувальники розходяться селом в усі боки.

Коляднички йдуть Криворівнею

Їм доведеться підніматися до найвіддаленніших хат в усіх кутах села – і віншувати з святом жителів Криворівні.
Гори в Криворівні

Я рада, що була там і бачила це. Бачила з вікна бусу коляду в Буківцю: гуцула на коні верхи, групу колядників на порозі хати. Значить, весь Верховинський район яскраво святкує. В Заболотові ранком ходили діти-колядувальники. В Косові зустріла дві такі різні групи:
Коляди в Косові
Коляди в Косові
Але, погодьтесь, це трохи не те. В Криворівні – краще. :о)

Колядники в Криворівні, 2010 рік

Джерело:
“Живий журнал” Ірини Пустиннікової (Blacky)

В тему:

Гуцульський одяг пасує до високих гір

ХVІІІ Міжнародний гуцульський фестиваль. Фото звіт.

“Карпатський вернісаж-2009″ завітав до Івано-Франківська

Скарби Ірини Свйонтек

5 comments to Коляда в Криворівні, 7 січня 2010 року